A K+F projektek csoportos minősítése miatt lobbizik a MAGE a kormányzatnál

2017. Április 24.
Azon dolgozunk, hogy a magyar kkv-kat minél inkább integrálni tudjuk a Tier 1-es vagy a Tier 2-es beszállítókhoz, illetve az OEM-ekhez. Fontos, hogy ezek a vállalkozások minél inkább nemzetközivé váljanak – mondta lapunknak adott interjújában Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület főtitkára.

– Milyen évet zárt a MAGE, mire helyezték a hangsúlyt 2016-ban, sikerült-e stratégiai céljaikban előrelépni?
– Fő stratégiai célunk a magyarországi járműipar érdekeinek képviselete, az ezzel kapcsolatos kérdések kommunikálása az iparág növekedésének elősegítése érdekében. Ebben kiemelt hangsúlyt kap a beszállítói ipar erősítése, a kutatás-fejlesztés támogatása, a magas hozzáadott értékű innovációk elterjesztése. De ide sorolhatom a munkaerővel kapcsolatos kérdéseket is, a mobilitás mennyiségi, minőségi elérhetőségét, és az ezzel kapcsolatos oktatás, szakképzések, duális képzések összehangolását.

Ezek voltak a legfontosabb súlyponti kérdések. Ezek mellett van egy fajta best practice, benchmarking tevékenységünk, hogy a legjobb gyakorlatokat megosszuk a tagságon belül.

– Milyen eredményeket értek el tavaly?
– Több munkabizottságot felállítottunk, amelyek elsősorban az előbb említett főbb területekre fókuszáltak. Az egyik a munkaerő, illetve a mobilitás kérdéskörével foglalkozik, ez a kormányzat számára több intézkedési javaslatot is kidolgozott, amelyek egy része törvényekbe is beépült, például az utazási költségtérítéssel, a lakhatási célú támogatások bővítésével kapcsolatban. Egyébként a munkaerő mobilitása, a magyarországi munkaerő aktivizálása kulcsponti kérdés volt, és lesz is.

A másik bizottság a beszállítók fejlesztésével foglalkozik, célja, hogy a magyar kkv-kat minél inkább integrálni tudjuk a Tier 1-es vagy a Tier 2-es beszállítókhoz, illetve az OEM-ekhez. Fontos, hogy ezek a vállalkozások minél inkább nemzetközivé váljanak, ezért a Nemzeti Befektetési Ügynökséggel (HIPA) elindítottunk egy közös programot, amelynek lényege, hogy tréningezzük a MAGE tagvállalatok mint integrátorok beszállítóit. Tehát a vállalattal és a beszállítókkal közösen határozzuk meg, hogy milyen képzésre van szükség, és a HIPÁ-val közösen rendezzük meg ezeket a programokat. Az elmúlt évben 60 magyar beszállítót sikerült tréningezni, és folytatjuk a programot.

A harmadik a Technológiai Benchmarking Bizottság, amelynek célja tulajdonképpen a tudás megosztása a tagvállalatok között. Különböző témákat választottunk ki az energetikai rendszerek fejlesztésétől kezdve az automatizáláson és az ipar 4.0 gyakorlati alkalmazásának tapasztalatain át a big datáig, és a témákban járatos előadók segítségével beszéltük meg ezeket a kérdéseket.

Kiemelném még a K+F munkabizottság tevékenységét is, illetve azt a lobbit, amit a K+F projektek csoportos minősítése ügyében folytattunk a kormányzat irányába. Erre készültek javaslatok, és folynak az egyeztetések a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatallal, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatallal, a NAV-val és a Nemzetgazdasági Minisztériummal. Összetett téma, úgyhogy több kormányzati szereplő is bekapcsolódott.

– Egyébként milyen kérdésekben lobbiztak még?
– A MAGE fontosnak tartja az iparági képviseletet, ezért így többek között a beszállítói integrátori pályázatokkal kapcsolatban éltünk javaslatokkal a minisztériumok felé, és elindult egy kisebb munkabizottság is, ami a munkaidő kerettel, a jogtanácsosi tevékenység újraszabályozásával foglalkozik, de több témában is próbáltuk az autóipar szereplőinek életét befolyásoló kérdéseket a döntéshozók elé vinni, illetve érdekeit képviselni a kormányzat különböző szintjein.

– Milyen feladatok vannak önök előtt? Milyen rendezvényeket terveznek az idei évre?
Két nagy autóipari rendezvényben vagyunk szervezők, az egyik a Hungexpoval közösen életre hívott Automotive Hungary Kiállítás és Konferencia, amelyet 2013 óta rendezünk meg. Minden évben nőtt a kiállítási terület és a résztvevők száma, az elmúlt évben 15 országból voltak jelen, ami azt mutatja, hogy egyre inkább sikerül régióban gondolkodni. Idén október 18-20-ig rendezzük meg a nagyszabású programot.

A másik rendezvényünk a Portfólióval közös Járműipari Szaknap, amely május 25-én lesz.
De ezek mellett természetesen számos kormányzati konferencián, a HIPA járműipari konferenciáján, az NGM rendezvényein, a Regional Digital Summit-on, a Visegrádi négyek kapcsolódó programjain is jelen vagyunk. Rendszeresek a workshopok a tagvállalatoknak adózással, jogszabályváltozásokkal, állami támogatásokkal, munkajogi-, versenyképességi kérdésekkel kapcsolatban, vagy épp a fluktuáció csökkentésének lehetőségeiről.

– Mit vár 2017-től?
– Az autóipar 2017-ben is jelentős változások előtt áll, elég csak a digitalizációt, az ipar 4.0- át, az alternatív hajtások terjedését figyelni, ezekre fókuszálnánk a rendezvényeinken, konferenciákon, szakmai kiállításokon. A másik a munkaerőpiac mennyiségi és minőségi kérdései - kormányzati együttműködések, javaslatok, amelyek segítenek és megoldásokat jelenthetnek. Ezek rendszeres felső szintű megbeszélések, kormányzati anyagok véleményezését jelentik.

Tovább nő az egyesület, 45 tagunk van, ezek együtt 80 ezer embert foglalkoztatnak. Ha az ipari termeléshez való hozzájárulásunkat nézzük, akkor a teljes járműipari termelés 80 százalékát a tagjaink adják.

Célunk, hogy tovább növeljük a tagságot: a jelentősebb autóalkatrész gyártókat szeretnénk meghívni hozzánk.
Minden évben szervezünk szakmai networking rendezvényeket a tagoknak, amit mindig más cégnél tartunk.

Folytatjuk a workshopokat, a legközelebbi ilyen március 22-én lesz, a Noerr nemzetközi jogász céggel közösen szervezzük, és befektetések finanszírozásával, közép-kelet-európai K+F projektekkel, állami támogatásokkal, K+F megállapodások jogi, gazdasági kérdéseivel fog foglalkozni.

 

Forrás: autopro.hu

Legújabb hírek

Denso: Az Ipar 4.0 nem egy lehetőség, hanem a mindennapjaink része

2017. Július 24.
A termelékenységet és a hatékonyságot robotizációval, automatizálással kell növelni – mondta az Autopronak adott interjújában Yukihiro Kato, aki áprilistól vezeti a Denso Gyártó Magyarország Kft.-t.

Nem lefutott meccs, hogy a Mercedes elektromos autókat gyártson Magyarországon

2017. Május 05.
A világban továbbra is nagyon keresettek azok a kompakt modellek, amelyek a Mercedes kecskeméti üzemében készülnek, ennek köszönhetően rekord évet zárt a magyar operáció tavaly. A vásárlói igények kielégítése érdekében ugyanakkor csúcsra járatták a gyárat, így elkerülhetetlenné vált a további bővítés. Ennek kapcsán a kecskeméti gyár-komplexum jövőjéről, az elektromos autózásban betöltött várható szerepéről, a járműipar legégetőbb kihívásáról és az ipar 4.0 térnyeréséről kérdeztük Christian Wolffot, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. kecskeméti gyárigazgatóját.